>

Malam tadi…………tengah2 malam…budak cute yang duduk syok mandi berendam dalam besen nie buat aku mengamuk……….sebenarnya…dah beberapa hari dah dia buat mama dia mengamuk tengah-tengah malam buta…….tak pun…tengah-tengah pagi buta….geram betul aku.!

lately…..dia suka nak menguji tahap kesabaran mama dia…………..sila bayangkan erk…..dah almost berhari2 benda nie dia buat………….tengah-tengah mama dia syok tidur…dia pergi kejut…rengek2 minta susu…tu tak jadi salah pun……..coz’ b4 tu pun mmg dia tiap2 hari kejut mama dia minta susu…………tp yang jadi masalahnyer…..bila mama dia dah gigih bangun dari katil….pergi dapur buat susu beria2 untuk anak kesayangan nan  seorang tu………….pass susu tu kat dia…………..tup-tup…dekat sejam2…susu dalam botol tu tak gerak2….kalau pukul 12.05 am takat susu tu kat 7 aun….sampai kul 1. 05 pun still paras tu……mau tak meroyan mama dia………….

minta susu kemain…..beria2…siap promise nak habiskan……tp….tetap tak tercuit pun walau setitik susu dlm botol tu………masuk mulut kemain penuh sampai ke pangkal puting……tp, minum nyer tidakkkkkk………..geram aku………….udah ler gigih bangun buat susu utk anak………pastu, boleh plak dia main2 camtu……………aku siap tunggu lagi tau dia habiskan susu tu….tp kalau dah dekat sejam tak habis2 gark….tu yang angin naik sampai kepala tu………..

malam2 sebelum nie boleh tahan lagi ler geram aku ngan dia coz’ papa dia ada backing dia kan….malam tadi mmg xde lah…ngan papa dia sekali hangen ngan dia………..udah ler baru nak lelap……..aku habiskan basuh baju yang menggunung…….seminggu punya stok…..cuti hari tu tak sempat nak basuh……..pastu dia minum susu main………….

Elok2 dia baring sambil botol susu dalam mulut…aku tarik botol susu tu……suruh dia bangun….pastu aku angkat dia gi keluar bilik…………pastu aku tutup pintu bilik…….biarkan dia sorang2 kat luar………haaa…amik ko…..meraung2 kat luar…nak masuk……minta maaf bagai…………siap batuk2 mcm nak muntah…….nasib tak muntah…kalau muntah…tambah lagi hangen aku kat dia…………gerammmm betul…..papa dia pun buat tak tahu jer ngan dia……….yelah……kalau dah hari2 papa dia dok dgr mama dia pot pet pot pet….tiap2 malam suruh dia habiskan susu…..harus ler papa dia pun hangen…udah ler di buat main….di bazirkan lagi plak tu susu tu………..coz’ aku nie tak suka nak simpan2 susu tak habis dlm peti ais ke apa……kalau tak habis mmg sure aku buang punya…….nak2 susu murah…..mana ler tahan lama kan……..

kejam tak kejam lah kan………….abis tu……aku cakap tak jalan……..dia buat muka tak bersalah jerrr….aku jentik telinga pun tak jalan………haa……nak sangat nengok mama dia marah…….haaa…duduk ler kat luar bilik tu sorang2…..dekat 5 minit gark ler aku biar dia kat luar….ketuk2 pintu…..tolak2 pintu coz’ aku tak sempat nak tutup habis…dia dah tolak pintu tu……….so…aku dok berdiri depan pintu bilik tahan pintu tu …………bukannyer tak kesian….kesian ooo….nak nangis aku buat dia camtu…nak2 dgr dia ckp…”sorry mama….minta maaf mama” “echa sayang mama”……….mau tak sayu hati aku….tp demi nak mengajar biar dia tak buat lagi……….aku tabahkan jugak ler hati nie…………mmg betul2 geram aku ngan dia……..

after 5 minit………aku bukak pintu…terus terkam kaki aku……..aku tak terus bw dia masuk bilik….papa dia plak letak dia kat sofa kat hall….kasi ceramah sikit……….tp tulah….still muka tak bersalah lg…air mata jer yg bergenang2…….pastu aku paksa dia habiskan susu dia tu……….dpt setengah botol dia habiskan…baru aku bagi dia green lite masuk blik………..masuk sambung susu balik….tp tak habis ler…ada ler lagi 1 aun kot…..jadi lah kan……..

Lepas tu baru ler ….aku suruh dia bangun and aku kiss and hug dia balik………..sedih mmg sedih….tp….kalau berterusan aku biarkan dia mcm tu…ngan peel yang makin mengada2……susah ler aku nanti…….udah ler ngan Nenek dia….semuanyer betul….takkan kat rumah pun aku still nak biarkan dia ……at least…bila kat rumah aku nak betul kan balik apa yang salah tetap salah…….

sure ada yang cakap…..ala, budak2 lagi….batrice baru 3 tahun……..ye betul dia kecik lagi…baru 3 tahun….tp kalau bukan dari kecik kita didik dia………..bila lagi kita nak betul kan………nak melentur buluh biar dari rebungnya…kalau dah jadi buluh……nak di lentur terus patah………silap2 libas kita balik…….

Next year….aku mmg tekad hantar budak kecik nie masuk nursery lah…..tak larat dah ngan peel manja yang terlampau dia tu…….asyik dia jer betul……..