>

Morning sumerr………….

Riang ceria di pagi Isnin yerk kengkawan………masuk hari ke-3 berpuasa………sahur apa pagi tadi?…….Zana masak sambal sardin jerk…….x sempat nak membeli bahan coz’ baru balik dari Mersing malam tadi……..hik hik hik……….boleh pakai ke alasan tu………ha ha ha ha…….sambal sardin pun sambal sardin ler……….janji SEDAP !………

2 hari balik kampung……..nikmatnyer……………sahur di kejut……..mcm mem besar……bukan x nak bangun, tp bila bangun nengok sumer mak dah siapkan……..camno…….Zana tinggal makan jer lah kan…..nie kalau sebulan penuh puasa kat kampung…….harus ber”kg” Zana naik…….time buka plak…….memc ada……..mcm semalam, mak masak mee hoon goreng, pastu ada nasi, ada pucuk ubi cicah sambal asam, ada ikan asam pedas, ada ayam goreng. Adik2 plak……membeli makanan tak ingat2………bukan penuh meja dah……penuh lantai coz’ kita org buka kat bawah………..seronok bila sumer dapat kumpul cam dulu2……..

hik hik hik…….sudah lari tajuk daaa……..tajuk atas “mengidam” tapi citer pasai sahur & buka puasa plak yerk………..iskh iskh iskh…selalu terbabas……….Ye……..Zana mengidam…..dah lama dah nak “pekena” benda nie……..tp jarang tul mendapat………kalau ada 1 bahan, bahan 1 lagi plak xde……..x membeli…….ngeh ngeh ngeh ngeh……..

Ok….korang nak tahu ke apa yang Zana mengidam nie……….ada 2 bahan penting ok. Xde salah satu, sure x menjadi nyer.
So, bahan2nyer…………….tarraaaaaaaa

Limau nipis…….sebji pun cukup. Saja jer nie tepek 3 biji. Zana beli berbiji2. Kes terguda ngan size dia yg besar ………..

Asam boi. Dapat plak jenis yang masam2 manis tu…..yang basah sikit. Pergh……lagi kaw seh….yang nie kurang kaw……..tp boleh ler dari takde kan.

Cara2 nyer plak :-

Buang kulit limau tu separuh jer………..jgn plak buang sumer, kalau buang sumer……x nikmat oooooo………tp jangan lupa plak cuci dulu limau tu bebersih erk.

Lepas tu………tenggek kan asam boi tu plak kat tengah2 limau tu……pergh……..ala2…tomel ler plak dia tertonggek cam tu kan.

Cara makan……………korang pikir ler sendiri erk………takkan tu pun Zana nak cover. Pepandai ler korang membayangkan nyer……….Kalau Zana……..yang tinggal hanyalah biji2 limau tu jer……tu pun coz’ pahit kalau gigit kan……kalau tak pahit………harus Zana gigit2 kasi hancur.

Mesti korang tertanya2……….ceh…..kulit2 limau yg tinggal tu pun makan sekali ker………..? harus lerr……..baru ler nikmat beb……..Nie nak kongsi satu petua………korang kalau nak hilangkan bau badan…….bagus tau makan kulit limau nie. Tak caya………korang buat! So far, alhamdulillah……..I bebas dari bau badan w/pun x pakai deoderant……..ngeh ngeh ngeh ngeh